Wat we gaan doen - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van VrijwilligerswerkGambia - WaarBenJij.nu Wat we gaan doen - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van VrijwilligerswerkGambia - WaarBenJij.nu

Wat we gaan doen

Door: Naomi

27 Oktober 2014 | Nederland, Eindhoven

Er is een medisch centrum gebouwd in Toubakolon. De stichting is bezig om afspraken te maken met de minster van gezondheid in Gambia om deze medische post permanent te bemannen. Zodat we dan ook medische studenten vanuit Nederland naar daar kunnen laten gaan, om hun kennis over te dragen/ stage te lopen. Maar dit gebeurt op het moment allemaal een beetje achter de schermen. De minister van gezondheid van Gambia zou eigenlijk deze maand naar Nederland komen maar doordat hij het druk heeft met het tegenhouden van het ebola-virus is dat nog niet door gegaan.

We werken samen met een andere stichting, met het verspreiden van informatie naar de bevolking toe met betrekking tot Ebola. Zo gaan we ook voorlichting geven aan de bevolking over de hygiëne, om verspreiding van Ebola te voorkomen. Ebola is nog niet in Gambia en dat wil de regering graag zo houden.

Tevens als wij in Gambia zijn komt de rally Amsterdam Dakar aan in Dakar, deze rijden dan door naar Banjul (hoofdstad Gambia) waarna deze auto's geveild gaan worden. Hier gaan wij ook naar toe, en proberen een auto te kopen, die dan als ambulance kan gaan dienen, zodat er mensen opgehaald kunnen worden uit andere dorpen. Normaal komen deze mensen aangewandeld of met een Bush taxi, maar dat is geen pretje als je ziek bent (malaria) of moet bevallen enz. Wandelen is vaker meer dan een uur. Bush taxi, kun je wachten dat er een voorbij komt en hopen dat deze je mee neemt. Voor de auto te kunnen kopen op de veiling zijn we geld aan het verzamelen. De weg daar is niet zoals de weg hier. Je moet je voorstellen dan je continu op een veldweg rijdt en dan alle gaten probeert te omzeilen.

Er worden mensen vanuit het dorp opgeleid in Banjul, om zelf een kippenfarm te gaan beginnen. Deze mensen zijn afgestudeerd als wij dan daar zijn, dan kunnen we gaan kijken hoe we het beste een farm kunnen gaan maken daar, want je moet daar opletten met slangen en toch ook wel andere wilde beesten die zomaar de kippen kunnen op eten. Hier gaan 5 mensen heen.
Er is een markt gebouwd, zodat er elke week een markt is, hier komen dan van alle dorpen mensen heen om hun waar te verkopen/ruilen. Hier kunnen de mensen van de kippenfarm hun eieren of kip verkopen.

We gaan praktische zaken doen, zoals verven van het schooltje, de vloer van het schooltje zitten gaten in deze gaan we weer glad maken met cement. We nemen schoolbordverf mee om de schoolborden weer in orde te maken. Het lesmateriaal gaan we eens uitzoeken en foto's van maken en dit in een overzichtelijk schema zetten, als het goed is gaan in 2015 leerkrachten naar het dorp. Dan kunnen zij hun plan van aanpak maken met het lesmateriaal.

We gaan in Banjul kijken hoe een andere stichting een skills centrum heeft gebouwd. Dit gaan we dan voorleggen bij de mensen uit Toubakolon. Dan gaan we een plan van aanpak schrijven.

Het gaat er vooral om dat we de mensen zelfstandig maken en niet afhankelijk van de stichting, dus dat we zoveel mogelijk de mensen in het dorp zelf laten doen, wel met ondersteuning als daar behoefte aan is.